lördag 28 november 2015

Lilla jul i Sverige och lite allmänt svammel

Äntligen är det lilla jul!! Tyvärr firas ju denna mysiga tradition inte i Sverige, lite dåligt tycker jag. Och ni som inte vet vad denna högtid innebär, läs här på Wikipedia...

Hur ska vi då fira lilla jul? Jo, mannen har påbörjat städningen och jag ska avsluta den. Efter det kommer äntligen pyntet att komma fram!! Nu är jag verkligen ingen pynt-fantast. Jag tror vi har ca 7st julpynt. Plus några ljusslingor från bröllopet. Men vi firade inte julen förra året, så detta år känns det lite extra viktigt. Också första julen vi är hemma igen, så hoppas på en vit jul! Verkar som att dom flesta ändra ställen har fått snö redan, men här är det fortfarande regn som gäller... Och till kvällen ska vi träffa några andra finlandssvenska kompisar  och ha lite lilla julsmys. 

Annat nytt då? Lite uppdateringar (mer eller mindre väldigt oviktiga...) i listform (älskar ju listor): 
- jag är inne i en träningsperiod igen, älskar det! Och just nu går jag i princip enbart på pass, gillar att testa nya saker just nu och har hittat ett par som passar mej perfekt: Hot MOJO och Barre. Hot Mojo är yoga i ett 38 graders varmt rum och Barre är balett och dansinspirerad styrketräning. Så roligt!! Och nästa vecka har jag bokat in mej på Anti-gravity yoga, eller står i kö till det passat så hoppas jag får gå...
- just nu är jag sjukt ressugen. Alltså har riktigt abstinensbesvär efter en resa, helst i Asien. (Träffade en kollega från Shanghai som var här på besök och det triggade igång det...) Men det är bara att försöka avvänja sej med Asienresorna, annars försvinner semesterdagarna snabbt och plånboken blir tom. Och vi ska till Skottland i mars, så det går ingen nöd på oss. (Och satt desperat och kollade efter en ny resa att boka, insåg att om vi tar ledigt den 4-5 januari har vi en vecka som vi kan resa iväg nånstans. Men sedan behärskade jag mej och bestämde att några dagars ledighet i Stockholm kanske kan vara rätt bra också) Men att resa i Asien är lite speciellt ändå och som jag saknar det...
- julen börjar närma sej och jag är PEPP!! Dels för att jag ska hem och busa med mina syskonbarn. Och dels för att få fira jul igen. Jag älskar julen och som jag skrev, vi firade inte det förra året så nu ska det tas igen! Så nu ska det börja handlas julklappar!! Och borde ju passa på denna helg, tydligen har många företag anammat den amerikanska traditionen med Black Friday (men många verkar ha erbjudande hela helgen). Ska jag vara helt ärlig tycker jag denna tradition är riktigt löjlig att ta hit, jag förstår den i USA och att ha den i kombination med Thanksgiving och som start på julshoppingen. Men att ta den hit verkar ju enbart vara i kommersiellt syfte.. Vilket ju verkar funka, tyvärr, till och med jag som verkligen ogillar shopping ska dra mej iväg till butiker idag... 
- har insett att mathem.se är världens smidigaste sak. Som namnet säger, man beställer mat på nätet som levereras hem. Det är några kronor dyrare i butik (jämförde lite produkter med vad det kostade på Ica), men man spontanshoppar ju nästan inget och i och med att man storhandlar har man mat för hela veckan och behöver inte handla mat var och varannan dag (vilket oftast för att man handlar lite mer och onödiga saker än vad man tänkt sej). Plus att så länge man är lite flexibel när dom ska leverera maten (tex. mellan kl 16-22 någon dag) kostar leveransen typ 1kr. Love it!! Och bäst av allt, man slipper bära tunga matkassar från butiken!!

Det var dagens svammel, nu iväg till butikerna och spana julklappar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar