lördag 9 april 2016

Skottland del 7 - Nationalparken Cairngorm

Sista etapperna på resan. Vi bilade från Portree till Cairngorm och Inch Hall. Det var rätt lång körsträcka, så när vi väl kom fram var vi lite för trötta för vandring.

Så vi gick på Zoo! Eller Highland Wildlife Park.

Riktigt bra faktiskt, vanligtvis är djurparker inte så härliga. Trånga burar och lite ångestframkallande... Men det här var mycket bättre än vanligt!

Men nästa dag var vi redo för lite vandring igen.

Vi vandrade runt Loch Morlich. Lite väl mycket söndagspromenad med småbarnsfamiljer och cyklar.

Så vi tog en till tur lite längre upp med lite högre svårighetsgrad.

Kvällen fick ett abrupt slut. När vi låg och softade på kvällen fick vi besök. Av en mus. Nu är jag inte så överdrivet känslig för smådjur, men en mus i rummet, där går gränsen. Tyvärr kunde vi inte byta rum eftersom allt var fullt. Så vi packade ihop allt hastigt och lustigt, bokade ett nytt hotell närmare Edinburgh och körde iväg helt enkelt. Ibland blir inte allt som man tänker sej. Det nya hotellet var väl helt okej, rummet rätt stort och fräscht (alltså om vi jämför med den standard vi bott på hittills. Tipp topp var det ju inte...) men själva området var väl inte alls trevligt. Såg ut som någon ruffig förort till en annan ruffig förort. Knappt så man ville gå ut på jakt efter mat. Och stället vi köpte kebaben på såg så sunkigt ut att man var rädd att bli matförgiftad. Och inte helt kul att polis och ambulans var och hämtade upp någon blodig man ett stenkast från kebabhaket.

Men men, man ska inte vara allt för snabb i sin bedömning. Det var en extremt god grillad kycklingkebab, bland det godaste snabbmaten jag ätit. Efter det kändes allt lite bättre.

Livet kan vara bra glamoröst på resande fot.

Och som pricken över i såg vi en dubbelregnbåge när vi steg upp på morgonen. Utan matförgiftning såklart.