söndag 10 april 2016

Skottland del 8 - Edinburgh

Sista anhalten på resan, Edinburgh!!

Vi kom till staden ca 10 tiden på morgonen och gick sedan omkring i staden. Det började med blå himmel..

... som sedan blev grå och lite blötare...

Började promenera i den nya delen och gick sedan över till den gamla delen.

Säkert massor med kända byggnader, men lite dålig koll på namnen och är för lat för att kolla upp det...

Målarböcker för vuxna var populärt här med. Lustigt ändå hur snabbt något kan slå igenom. Undras hur länge trenden kommer att hålla i sej ännu och vad som kommer vara det nästa "nya".

Och som vanligt hittar man resten av turisterna i dom gamla stadsdelarna.

Lunch på Elephant Cafe...

..där Rowling satt och skrev Harry Potter böckerna.

Efter att vi vandrat runt en halv dag (i duggregn mer eller mindre hela tiden) hade vi inte så mycket intresse att fortsätta vandra runtomkring i staden. Så vi gick till hotellet (sådär lagom tills att molnen sprack upp och solen kom fram). Vi hade ju ändå bokat på Hilton och dessutom blivit uppgraderade till större rum och det tänkte vi ju utnyttja. Så det blev en myseftermiddag på rummet med en Harry Potter film (what else?). Lite lustigt ändå att detta var absolut det bästa hotellet under resan, men också det billigaste. Frukost ingick inte, så det fick vi köpa till, tänkte ändå lyxa till eftersom det var sista frukosten i Skottland. Men, när vi skulle checka ut och betala för frukosten hittade dom inte det i systemet. Så receptionisten viftade lite nonchalant på handen och sade "well, complimentary then". Gratis är alltid lite godare.

När vi sedan körde iväg mot flygplatsen åkte vi förbi en massa fina hus, något fantastiskt stort slott (såg lite ut som Downton Abbey) och andra mysiga områden. Så ångrade man lite att man inte gick runt mera i området. Samtidigt, att ta det lite lugnt och vila upp sej är väl också helt okej sysselsättning på en semester...

Summa summarum, väldigt bra resa!! Skulle varmt rekommendera Skottland!