söndag 19 juni 2016

Lista om jobb

Just nu har jag väldigt dålig inspiration till bloggen, då brukar listor vara en bra grej. Denna är hämtad från Livet & L.A. Passar väl jättebra när man inleder sista arbetsveckan innan semestern?
Vad ville du bli när du var liten?
Jag trodde att man automatiskt blev lärare när man blev stor. Det var det liksom man blev, fanns inte så mycket annat. Kan ha något att göra med att båda mina föräldrar var lärare...  
Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?
Ska jag vara ärlig så minns jag inte. Jag hade ju fattat att man hade andra valmöjligheter, men minns inte riktigt vad jag ville eller trodde jag skulle bli då... 
Gick du någon nischad gymnasielinje?
I Finland väljer man inte riktigt linje på gymnasiet på samma sätt som i Sverige. Musik- eller idrottslinjer finns, men jag gick ett helt vanligt gymnasiet och valde det enda som fanns i kommunen. Inte så mycket till val helt enkelt.
Vad hade du för betyg? 
Varierade lite, men rätt bra i dom flesta ämnen. 
Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?
Matte har jag aldrig varit intresserad av, men alltid fått bra betyg. Matte är logiskt, det är regler och finns inga undantag. Det funkade rätt bra i min hjärna. Finskan var absolut sämsta ämnet. I gymnasiet började jag med en stark 8 i första kursen. Sedan gick det utför och sista kursen hade jag 5 i tror jag. Kan ju inte säga att min finska blev bättre efter att ha flyttat till Sverige heller...
Utbildade du dig efter gymnasiet? 
Ja, jag gick Formgivning med inriktning på beklädnad på Yrkeshögskolan Sydväst (eller Novia som den senare döptes om till)
Vilket var ditt allra första jobb?
Tror det var hjälpledare på skriftläger, eller om det var lekledare på simskola. 
Vad har du mer haft för yrken?
Senaste 8ish åren har det varit mönsterkonstruktör. Men innan dess har det varit en salig blandning av sommar/extrajobb. Bl.a. vaktmästare på en sportplan, städare på HVC, dela ut post på Vasa läns telefon, försäljare i klädbutik, friidrottsledare (eller om det var gratisjobb?) och plocka disk på Viking Line.
När hamnade du i den banan du är i idag?
Sedan högstadiet har jag tyckt om att sy kläder, så intresset har funnits länge. Men har varit totalt ointresserad av mode under hela uppväxten. Och ska jag vara ärlig är jag måttligt intresserad av mode och trender, tycker mera det är intressant med kläder. (Ja, det är skillnad.) Men tillbaks till frågan. Det var egentligen i mitten av gymnasiet jag började tänka på att man kan ju faktiskt jobba inom den branschen. Så därför sökte jag till Formgivningslinjen.
När visste du att du var på rätt väg?
Svår fråga. Jag visste att jag var inom rätt bransch direkt när jag började studera, men vad jag skulle bli inom den branschen hann variera en del under studierna.

Vad brukar du får höra att du är bra på i ditt jobb?
Fick en gång feedbacken att jag var lugn och stabil i jobbet. Kändes rätt bra, det brukar kunna bli lite stressigt i bland... 
Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?
Jag har väldens sämsta ansikts- och namnminne. Och är rätt blyg. Så att veta vem som gör vad och vad alla heter har jag väldigt dålig koll på. Jag känner mitt team och alla som jag har direktkontakt med, men utöver det är det rätt illa... 
Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb:
Under min första praktikplats var i Benin. Innan dess hade jag varit i länderna Sverige och Grekland. Så att åka till Benin var väldigt stort för mej. 
Jag är väldigt glad över min period i Shanghai. Det var två tuffa år att vara med och starta upp en ny organisation. Men det är ett av dom bästa besluten jag tagit! 
Man blir lite extra stolt varje gång man möter någon på gatan som har ett klädesplagg man gjort. Första gången jag upplevde det var under studietiden. Jag och min studiekompis hade sytt en liten kollektion och sålt i en butik i Åbo. Mitt i allt såg jag en av våra klänningar på en tjej på krogen. Den känslan var obeskrivlig. 



Och på tal om något helt annat än jobb och karriär. Jag har äntligen fått tummen ur och gått och klippt mej!! Så skönt! 


6 kommentarer:

  1. Kul läsning :)! Du had verkligen jäääätte långt hr innan klippet eftersom du fortfarande har en lång frisyr efter att ha kapat så där mycket! Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!! lite nervöst var det i frisörstolen :P

      Radera
  2. haha! jag älskar att du trodde att man automatiskt blev lärare när man blev stor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, gick tydligen efter principen "man blir som man umgås"...

      Radera
  3. Gillar också din lista !

    SvaraRadera