söndag 24 juli 2016

Tyresta nationalpark

För mej krävs det två saker för att det ska kännas som sommar: varmt väder (behöver inte vara soligt, men det hjälper) och att jag är ledig! Igår inträffade båda sakerna, riktigt varmt och soligt OCH det var lördag!! 

När vi är ute och reser är vi rätt aktiva, vi vandrar gärna, bilar runt och vill helst hinna med det mesta. När vi är hemma är det precis tvärtom, helgerna kan vara otroligt lugna och knappt så det blir en promenad... Känns inte som att man tar tillvara på sommarn då. Dags för att börja turista i sin egen stad helt enkelt! Jag är med i ett par facebookgrupper för resebloggare, den absolut bästa källan för tips och inspiration!! Det finns verkligen så många otroligt bra resebloggare här i Sverige! Bl.a. från denna blogg, Oh darling, let's be adventurers, fick jag tipset om Tyresta Nationalpark! 

Tyresta är en nationalpark med ca 5,5mil vandringsleder. Man kan åka buss dit med SL kortet, tar ca 60min från Gullmarsplan. 

Det blev ca 5h vandring (lunch inräknat såklart och ett antal fotopauser också...) Jag vet inte exakt hur långt vi gick, men vid ett tillfälle stod det 7,5km till Tyresta by, och vi hade gått en del omvägar innan vi kom till det stället, samt att vi fortsatte en bit till. Så gissar att det blev nått mellan 17 och 20km. Gissa om fötterna var möra där på slutet... Och idiotiskt nog hade vi tagit med extremt lite vatten. Man tycker att efter alla vandringsturer vi gjort så ska man veta bättre, men icke... 

 




Sjöarna i parken var väldigt vackra och gjorde så att parken fick det där "lilla extra". Jag gillar att vandra i skogen, men är man uppvuxen på landet, och dessutom i en orienteringsfamilj, har har man sett rätt mycket finsk och svensk skog. Men så fort det är berg eller vatten med i bilden så höjs upplevelsen för mej! 

(Självanalys: Jag är från Österbotten, vilket också kallas Pampas för att det är så platt. Så det är troligtvis därför som berg fascinerar så otroligt mycket. Och jag gillar inte att vara instängd eller i trånga utrymmen, så vatten/sjöar/hav gör att naturen känner mera öppen och luftig, inte så kompakt helt enkelt. If that made any sense...)  


I Tyresta by, därifrån bussen gick, fanns det även mysigt café och små söta röda hus. Tyvärr hann vi inte spana in dessa. Den sista kilometern joggade vi för att hinna med bussen. Den gick bara en gång i timmen och vi hade inte lust att vänta tills nästa buss. Och ibland har man tur, vi hann knappt sätta oss ner i bussen innan den åkte iväg. 





4 kommentarer:

  1. Jo, man se mycket fint även på hemmaplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir lite vandring i helgen också :)

      Radera
  2. Det är så roligt att du blev så inspirerad av mitt inlägg! Och så kul att se dina bilder. Känns som ett helt annat ställe under sommartid om man jämför med mina egna bilder :) Nu blir jag sugen på att åka tillbaka under sommaren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, årstiderna gör rätt stor skillnad! Rekommenderar absolut ett besök på sommarn också :)

      Radera