onsdag 23 november 2016

Statistik på bloggen

Jag tycker det kan vara rätt roligt med siffror. Och statistik är ju ganska  intressant ibland. Speciellt när det kommer till bloggen. Dock brukar man väl säga att "statistik ljuger alltid". Eller var det att den aldrig ljuger? Men jag har lite svårt att tro att just idag är det, med klar majoritet, flest ukrainare som läser bloggen. Eller om man ser på veckan så är det ganska jämt fördelat mellan svenskar, finländare och kanadensare. Dom två första är ju rätt rimligt, men kanadensare? Gissar det är nått konstigt med hur bloggen läser av trafiken... Eller så har jag mitt i allt fått ett par nya läsare från Ukraina, hjärtligt välkomna i så fall!! 

Det är även rätt intressant att kolla hur folk hittar till min blogg och vilka sökord som använts. Denna vecka är det tex. någon som sökt på "genomsnittsålder är det i Bali" och kommit till denna blogg. Hoppas du fick svar! Annars kan jag säga att det var en salig blandning mellan 20 åriga back-packers, barnfamiljer och par i åldrarna 25-65! 

Det är också kul att se vilka inlägg som lästs mest. Här är top 6 när det kommer till resor:
1. Bali - Lapoint surfcamp. Med jämna mellanrum är det en del som läser detta. Många som vill och surfa nuförtiden! 
2. Edinburgh. Egentligen det tråkigaste inlägget på vår resa till Skottland. Själv tycker jag mycket mera om det här inlägget. 
3. Gili öarna
4. Seoul Lite ovanligt ändå? Det är väl inte så vanligt resmål? 
5. Nya Zeeland Egentligen skulle jag vilja skriva om dom här inläggen. Tycker inte dom gör detta magiska land rättvist. Men, av någon konstig anledning så har jag inte så jättemycket bilder därifrån (alltså om man jämför med hur mycket bilder jag vanligtvis har hem från en resa...) Kanske jag var lite i trans av allt vackert och kunde inte fånga det genom linsen. Måste helt enkelt åka till sydön och göra bättre inlägg efter det... 
6. Midsommar i Mongoliet 

Andra populära inlägg som inte är rese-relaterade handlar om bröllopet! Tex. dessa har lästs ofta:
Möhippa och Österbotten från ovan
Bröllop- vigseln igen, jag vet...
Bröllop- frisyren 


Det var dagens statistik snack! 

Och kan meddela att min reseabstinens börjar lägga sej nu. Helgens hotellutflykt gjorde sitt, biljetter till Irland är bokade till påsken och en arbetsresa till Asien bokades idag. Och så får vi ju checka av ett nytt land första helgen i januari när vi åker på kryssning till Riga. Så nu börjar planeraren inom mej vara lugn igen! 

2 kommentarer:

  1. Hejsan, spännande samling favoritinlägg må jag säga. Många drömresmål där, bland annat Bali som aldrig blir av då min man inte har det resmålet lika högt upp på listan och det finns så många spännande platser att besöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, finns många ställen i välden man vill se! Och rekommenderar varmt Bali, riktigt härligt!! Men, finns ju massor med andra vackra öar i den delen av välden också ;)

      Radera