onsdag 9 augusti 2017

Weekend i Saltsjö-Boo

Här kommer ett par bilder från våran staycation eller miniweekend i Saltsjö-Boo! Dom senaste åren, och speciellt denna sommar, har jag verkligen saknat att ha en sommarstuga eller åtminstone en trädgård. Som tur har vi i alla fall balkong, men det är inte riktigt samma sak som att kunna gå ut och bara vara i ens trädgård. Visst, det finns massor med fina parker här i Stockholm, men det blir alltid ett projekt att ta sej dit. 


Jag har lekt med tanken att man skulle köpa en sommarstuga någonstans i närheten av Stockholm, men allt som man når med lokaltrafiken känns väldigt dyrt... Och vi är inte så "fixiga" av oss, och det är ju rätt mycket jobb att hålla ett hus (eller stuga) och trädgård i skick. En mera realistisk tanke har varit att hyra ett ställe för några veckor varje sommar och ha som "vårt". Känns lite mera överkomligt, både arbetsmässigt och pris. Men, denna sommar blev det två nätter i en stuga ute i Saltsjö-Boo! Nära till vatten, en egen trädgård och en söt liten stuga! 


Tyvärr fick systemkameran stanna hemma, så telefonen fick duga som kamera... 


Det gör något med ens välmående att vara nära vatten. 







Och vi fick verkligen "utnyttja" att kunna gå in och ut hela tiden. Vi lyckades såklart pricka in den mest regniga helgen hittills. Så det blev ett klassiskt "nu är solen framme, då går vi ut" och inte så många minutrar senare "jaha, dags att gå in igen". Men det gick helt bra att läsa bok inne på soffan också, så det gick ingen nöd på oss. Under tre dagar lyckades jag läsa ut två böcker, tror det är ett rekord... Sen var det inga överdrivet långa böcker eller svårlästa (Martina Haags "Det är något som inte stämmer" och Jojo Moyes "Etthundra mil"), men det är detaljer. Ja, det var ungefär det vår staycation gick ut på, en promenad, äta såklart och sedan bara ligga och läsa. 


Nu ska jag fortsätta min semester med att planlöst driva runt i lägenheten. Ska försöka städa en del, kanske lyssna på ljudbok, kanske fortsätta läsa Elena Ferrantes "Hennes nya namn" på balkongen, kanske plantera om några blommor, kanske slösurfa en del, kanske nått annat. Enda måstet idag är att ta emot matleverans och en postleverans. Annars njuter jag av en tillvaro där jag bara kan glida runt och göra det jag känner för. Jag har en lång to-do lista med saker jag vill få gjort dom närmsta veckorna, men just nu tar jag ett par dagar och bara gör det jag känner för. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar