måndag 7 augusti 2017

Veckans blogglista på Sevendays: Pepplistan 2017

Vi startar den nya veckan med en till Sevendays blogglista, denna vecka: PEPPlistan 2017! 


Tre saker som får mig på extra bra humör:
- ja, måste ju nämna SEMESTER!! Min man brukar alltid kommentera att jag är på semester-humör, dvs. lite extra glad, pigg och trevlig när jag är ledig! (Får en att undra hur sur, trött och otrevlig jag är dom andra dagarna då, men den frågan ignorerar vi nu. Och, jag tycker faktiskt om mitt jobb, riktigt mycket!!) Och just i dag är faktiskt officiellt min första dag på semestern!! Tjoho!!

- resor. Långa eller korta. Både att precis ha bokat en och att vara på en resan. Känslan när man sitter i hyrbilen och man har flera dagars upptäcksfärd i ett okänt land framför sej är inte lätt att slå. Men det behöver inte vara så exotiskt. Denna helg åkte vi iväg till Saltsjö-Boo i två nätter och bodde i en stuga vi hyrt via Airbnb (mer om det i ett senare inlägg). Från dörr till dörr var väl resan lite över 1,5h, men att få byta miljö, komma ut till natur, vatten och en trädgård och bara få ta det lugnt gör så mycket! 



- när saker och ting bara sådär magiskt faller på plats. Som i morse när jag skulle ta bussen in till stan och hade promenerat i lite för rask promenad i mitt tillstånd i en kvart och bussen kommer perfekt 1 minut efter att jag är framme. Eller när vi skulle beställa fotoböcker för rätt mycket pengar efter bröllopet och jag kollade mejlen ifall jag inte hade en rabattkod, och jo visst, fick 50% rabatt! Eller när man råkar hitta precis det man behöver på rea/blocket/tradera för en struntsumma. Eller att det börjar ösregna precis när man kommit hem och man inte behöver gå ut resten av dagen. 

En perfekt morgon betyder: 
På vardagarna när man kommer iväg till jobbet på en halvtimme. Fattar inte hur saker och ting kan ta så lång tid för mej, jag sminkar mej ändå inte så mycket och äter inte ens frukost hemma. Ändå kan det lätt ta en timme innan jag är utanför dörren. Och, en perfekt morgon på helgen är när man vaknar halv 9, känner sej utvilad, äter frukost och slösurfar i ett par timmar och sedan går iväg till gymmet. 

Det här gör jag när jag är på dåligt humör:
Oftast får min man ta emot en liten utläggning om vad jag är irriterad över. För oftast är det irritation som gör mej på dåligt humör. Ibland tränar jag, men oftast gör jag inget speciellt, det brukar gå över. 

Tre saker jag är extra tacksam över idag:
- att jag bor i Sverige och att dom (eller ska väl säga vi, jag är ju faktiskt svensk nuförtiden jag med) har så pass bra semestervillkor på jobbet och föräldraledighet. Jag kanske tjatar om det, men ni kan inte förstå hur glad jag är över att ha ledigt 5ish veckor framöver innan vår lilla tillökning kommer. Det har varit tuffa månader (eller år egentligen) och nu är jag så glad att få ett ordentligt bryt innan jag stiger in i mammarollen. 

- vilket leder mej in på min andra sak jag är extra tacksam över, att jag just nu går och bär på ett barn i magen!! 

- och det leder mej in på tredje saken. Även fast denna graviditet inte har varit helt problemfri (en del krämpor har det ju varit under tiden) så får jag ändå vara otroligt tacksam och glad hur smärtfritt det ändå har gått. En veckas illamående är ju knappt något. Jag har kunnat äta och dricka vad som helst och kaffe smakar fortfarande gott (alltså jag menar att mitt smak- och luktsinne har inte ändrats, vissa gravida tål ju inte ens kaffedoften). Jag har kunnat cykla till jobbet på 10 min istället för att behöva gå till buss och tunnelbanor (den korta promenaden är mera krävande än cykelturen) och jag har haft energi och kraft att träna. Och min rygg har hållit!! Helt otroligt, det är ju ändå några extra kilon man går och bär på! 




En pepplåt:
Den bästa pepplåten någonsin: Taylor Swift med Shake it off. Jag är en rock-tjej. Men när man hör denna låt (eller speciellt ser videon) kan man ju inte annat är bli glad och vilja börja fuldansa i lägenheten!  

Det här tycker jag om med mig själv:
När jag bestämmer mej för något har jag ett j*vlaranamma och kan få det mesta ordnat! Ett exempel, att vi flyttade till Shanghai var inget snabbt beslut eller nått som vara skedde. Det var något jag hade jobbat för i över ett och ett halvt år. Inget som trillade i knät precis och blir väldigt irriterad när någon säger "vilken tur ni hade som fick åka". Nej, jag är tacksam över tajmingen och möjligheten, men jag jobbade extremt hårt för att få komma iväg. Tur har man när man vinner på lotto. 

En person jag vill skicka extra pepp åt:
Jag har börjat läsa Kadi Lindmans blogg "Psykpepp" via Sevendays. Jag tycker den bloggen är väldigt viktig, den behövs idag! Det är inte alla som vågar eller orkar skriva om psykisk ohälsa, ändå är det ju tyvärr så otroligt vanligt i dag. Jag är tacksam för att jag själv inte drabbats, men jag vet att jag ibland varit lite väl nära riskzonen för utbrändhet. (Och utbrändhet är något som jag ärligt talat är rädd för som framtida småbarnsmamma, hur hitta balansen mellan familj, jobb och sej själv?) Men, eftersom jag vet att jag har tendenserna att jobba för mycket (hmm, som denna sommar) har jag senaste tiden också aktivt prioriterat återhämtning för att klara det. På samma sätt som man måste ta hand om sin kropp och träna för att den ska hålla så tror jag också man aktivt behöver ta hand om sin mentala hälsa. På vilket sätt det nu än är för dej, det kan ju såklart se väldigt olika ut!! Så jag tycker att denna bloggare ska ha all pepp hon kan få för att skiva om detta ämne! 

4 kommentarer:

  1. Nu blev också jag väldigt pepp på nästa ledighet (fast jag egentligen inte ens avslutat denna ledighet än), så jag kan komma och hälsa på er alla tre!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, nee, ledighet är rätt trevligt det!! Idag hade jag lite svårt att komma på vilken veckodag det är, gott tecken på att man tar semestern på allvar!!

      Radera
  2. Yes, jippii för svensk föräldraledighet. Den är på min lista med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när man jämför vår föräldraledighet här i Norden och hur det kan vara i andra länder blir man extremt tacksam för hur bra vi har det!! Vilken fin blogg ni har förresten, ska kolla igenom den nu när man har semester ;)

      Radera