måndag 9 oktober 2017

Ordning och reda, veckans blogglista!

Ny vecka, ny lista från Sevendays! 

Så är min garderob organiserad:
Olika hyllor för olika saker. Byxorna är indelade i tre högar (tight denim, loose-fit och övrigt), överdelarna är i olika kategorier: bas t-shirts och linnen, "finare" t-shirts/toppar, den gråa högen med stickade plagg, den svarta högen med stickade plagg och den färgglada högen och övrigt stickade plagg (minsta högen). Och så vidare. Med jämna mellanrum tar jag ett hyllplan i taget och brer ut allt på sängen och rensar ut sånt jag inte längre använder. Också ett bra sätt att se vad man egentligen har, speciellt den svarta stickade högen är lätt att glömma vad den innehåller eftersom det bara ser ut som en enda stor svart stapel av samma tröja...

Färgordningen inte helt i sin ordning....

Mitt kylskåp är organiserat på detta sätt:
Grönt längt ner, mjölk i dörrfacket och resten är ett kaos. 

Så strukturerar jag upp min dag:
En amning i taget och så ser jag vad man hinner göra däremellan. 

Så här ser det ut i mitt badrumsskåp:
Ingen ordning alls för tillfället. Får öppna dörrarna försiktigt så att inget faller ut och lyckades av misstag ta mannens deodorant i morse.

När jag planerar en fest:
HA! Fest?? As if... Minns inte vilken fest jag senast skulle ha planerat! Middagar sure, brunch absolut, men fest? Senaste var väl bröllopet för två år sedan?? 

Min åsikt om bullet journals:
Jag har hört ordet, men vet inte så mycket mera?

Jag städar mitt hem:
Ja, vill jag säga! Jag är en allt eller inget person när det kommer till städning. Jag brukar driva storstädningen med ojämna mellanrum medans han mera tar hand om vardagsstädandet (okej, lite vardagsstädar jag också!) Vi brukar mera ha uppdelningen att jag lagat mat och stökar till det och han städar undan efter mej.

Älskar vår tvättmaskin, slipper boka och spendera en dag i tvättstugan. Tyvärr har den tvättade tvätten en tendens att inte hängas undan i den takt att det tillkommer ny tvätt. 

Jag bevarar alla "viktiga papper" så här:
Lägger allt i en hög tills jag orkar ta tag i det. Sedan sorterar jag in det i min "viktiga papper"-mapp. Jag har tre såna pärmar, ingen aning varför och ingen riktig ordning där heller. Slänger sällan saker så tror fortfarande jag har sparat mitt hyreskontrakt från studentlägenheten i Åbo för 12 år sedan. Kan säkert vara bra att ha nån gång. 

Så är min dator organiserad:
Jag har en mapp jag använder och den heter "Bilder". I den finns undermappar för varje månad. Sedan har jag två olika back-up diskar. Jag har fortfarande inte riktigt fattat vad som är bästa systemet att hantera bilder på en Mac, så nu importerar jag alla bilder och sedan exporterar jag alla till "Bilder" mappen. Troligtvis har jag allt sparat dubbelt då på datorn och inte konstigt att den hela tiden klagar på att disken är full... 

Så här mår jag om det är stökigt runt mig:
Beror på vems stök det är och på vilken plats. På jobbet vill jag ha ett organiserat kaos. Allt jag jobbar med måste finnas synligt runtomkring mej, annars är det bortglömt. Hemma så blir jag rätt stressad när våra svarta möbler får ett tjockt vitt lager damm på sej och när massa använda strumpor ligger överallt (vill inte peka finger här, men kan ju säga att det inte är mina...) Men när det är mina saker som ligger och stökar (vilket det oftast är), har jag ett ytterst bra selektivt seende och kan ignorera det mesta.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar