måndag 16 oktober 2017

Podcast- veckans blogglista

Måndag och har totalt noll idéer för blogginlägg. Bra med listförslag då från Sevendays


Jag tycker poddar är:
Väldigt smidiga! Jag har inte riktigt fastnat för ljudböcker, man vet ju aldrig när ett nytt kapitel börjar så det är svårt att veta när en naturligt "paus-ställe" kommer, berättarrösten kan verkligen förstöra en bok och jag har så svårt att hålla reda på alla olika karaktärer när man inte får se namnen (har visuellt minne...) Därför är podcasts perfekt, dom är lagom långa så man hinner oftast lyssna på ett avsnitt per omgång.  

En podd som får mig på bra humör:
Pappapodden med Nisse och Manne. Dom är ju väldigt roliga!! Samtidigt som dom har mycket bra tankar och modern syn på föräldrarollen. 

En podd alla borde lyssna till:
Jag lyssnar på rätt "nischade" poddar (förutom Filip och Fredriks som kan handla om precis vad som helst) och är man inte intresserade av det ämnet så tror jag det skulle vara rätt tråkigt... Jag menar, är du inte i "barnsvängen" så skulle jag inte rekommendera att lyssna på "Pampers barnvagnspromenader", även fast jag tycker det är en riktigt bra podcast (eller jag tror det iaf, har bara lyssnat på ett avsnitt hittills, men den verkade ytterst lovande!!)

Men, om man råkar ha samma intresse som jag har så kan jag rekommendera dessa: 

- "Mellan raderna med Öhman och Jidhe", handlar om böcker! Väldigt bra, senaste året tror jag bara att jag läst böcker som dom pratat om. Och mycket bra tankar och funderingar kring feminism! 

- "Vattnet går", graviditets- och förlossningsberättelser. För mej var det ett otroligt bra sätt att förbereda mej inför min förlossningen! Och lite lustigt, medan jag var gravid var jag inte så känslig, nån enstaka tår kom väl till nått riktigt gripande avsnitt. Nu efter min förlossning har jag kanske bara lyssnat på två avsnitt och tårarna har runnit till båda. LITE mera blödig nuförtiden!

- Pappapodden och Pampers barnvagnspromenader som jag tidigare nämnde. 

Om jag hade en podd, skulle den handla om:
Oj, jag är inte bra på att prata eller uttrycka mej smidigt i tal. Att skriva funkar bättre för mej, då kan man gå tillbaka, ändra, fundera och ta sin tid att formulera sej. Så nej, jag skulle verkligen inte vilja ha en podcast. 

En dålig sak med poddar:
En grej jag inte fattar är varför så många tycker att P3 Dokumentär är så bra? Visst, några avsnitt har varit riktigt bra och intressanta, men oftast är dom så väääldigt utdragna och långsamma och det som framkommer kan egentligen sägas på 10 min. 

Den här podden är inspirerade:- Yoga girls "From the heart". Alla avsnitt har inte varit så intressanta, men blir så taggad att träna när jag lyssnar på henne. Det kliar i ben och armar att få börja komma igång med träning igen nu!! Inte för att hon pratar så ofta om träning på det sättet, men hon är så starkt förknippad med yoga för mej, och nu skulle jag verkligen vilja köra ett tufft pass på mattan! (Men väntar tills jag varit på efterkontrollen, ska skynda långsamt och låta kroppen återhämta sej ordentligt först...)

En podd som saknas:Jag är extremt dålig på att söka nya poddar, tror jag nämnt alla jag lyssnar på nu! Jag är rätt säker på att det finns poddar om de flesta ämnen, bara man söker rätt på dom. Eller nej, en som har funnits och som jag vill att ska komma tillbaka är "En ekonomistas podcast" av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Så intressant med en podcast som handlar om vardagsekonomi! Pengar är så laddat ämne, vissa saker kan diskuteras hur mycket som helst (som bostadspriser i Stockholm) medan andra är nästan tabu att prata om (hur mycket har du i lön och hur mycket har du på sparkontot?) Plus att den var perfekt längd, oftast runt 30min, passade perfekt när jag gick till jobbet i vintras. Har jag pausat en podcast börjar jag sällan lyssna på den igen... 

Jag tror att poddarnas framtid är:Det kommer att växa och bli mera "vanligt folk" som har sina egna poddar. 

En person jag önskar hade en podd:Oj, svår fråga. Skulle kanske vara någon författare isf, men vet inte vem...

 Vet inte vad man ska lägga upp för bild som passar till detta inlägg, så får bli på min nya podcastkompis. Hon och jag brukar lyssna på Pappapodden på mornarna, jag äter frukost och hon sitter i Babybjörnen och chillar (eller gungstolen? Babygungan? Vad heter det??)  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar