tisdag 17 oktober 2017

1 månad med Nova

Hipp hurra, idag fyller Nova 1 månad!

Några reflektioner under denna tid: 

- Helt otroligt att det gått så snabbt! Samtidigt känns det som en evighet sedan jag var gravid. 

- Och på tal om att vara gravid, hur skönt det är att inte vara det längre. Jag tyckte det var mysigt, men att inte kunna röra sej och vara stor och otymplig var ingen höjdare... 

- vagn+baby+balkong=sovande baby

Nojjig mamma lägger på filt för filt ju längre hon sover (och desto kallare det blir på eftermiddagen/kvällen...)

- Vi upptäcker nya saker med Nova nästan varje dag. Sedan i söndags har en ny vana tillkommit, eller jag hoppas verkligen att det inte ska bli en vana. Hon har blivit en kräkis. Jag, hon, mina kläder, hennes kläder, babygungan och skötbordet har fått oss ett par omgångar. Haklapparna jag fick till present av en vän kom snabbt i användning. Och det finns handdukar i oräkneliga mängder överallt i lägenheten. Jag är rätt glad att vi har egen tvättmaskin....

Efter några kräkolyckor beställdes dessa. 

- Man är ju lite partisk i frågan, men hon blir ju sötare och sötare för varje dag som går. Men vet inte vems utseende och drag hon har fått. Oftast brukar väl dom likna pappan i början, men jag ser inte några likheter med nån av oss. Det spretande lillfingret har hon fått från mej iaf...

- innan hon kom var jag lite rädd för allt det praktiska, alltså att veta hur man ska göra och ta hand om en baby. Innan det här hade jag bytt en blöja i mitt liv. Men även fast jag känt mej rätt clueless har det mesta ändå kommit väldigt naturligt. Okej, helt clueless var man ju inte, försökte läsa på en del innan och frågat och pratat mycket med nära och kära. Men konstigt ändå att man inte pratar mer om den praktiska skötseln på MVC? Det pratades massvis om förlossningen, och visst, det är bra att vara förberedd inför den också. Men där har du ändå kunnig personal som tar hand om dej. När ni kommer hem med ert barn är ni ju ensamma. Jag hade velat höra mera om hur göra första tiden och praktiska råd, mest för att kunna gå in i rollen med lite lugnare sinne. 

- jag är förundrad över hur bra jag trivs med att "bara vara hemma". Visst tar det mycket tid och kraft att ta hand om en nyfödd, och alla stunder är inte härliga, men att såsa runt i pyjamas/yoga byxor och amningshjärna är rätt behagligt (speciellt när regnet öser ner där ute). OBS, för det mesta!! När man är nedkräkt, hungrig, kissnödig och den lilla tjejen precis fyllt den nya blöjan igen och gallskriker och vill amma är det ju lite kaotiskt. Men försöker då att prioritera, vad behöver göras först och sedan ta en sak i taget. Som tur är det inte så ofta som allt inträffar på samma gång...

- hur ens kropp kan längta så mycket efter träning. Sitter och plågar mej själv med att titta på vackra yoga bilder på Instagram. 

- att läsa en bra bok räddar amningsnätterna!! Jag är helt fast i "Ett litet liv" just nu, som tur är det en riktigt tjock bok, så den kommer att räcka några nätter... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar