måndag 10 februari 2014

Matlagning i Kina, inte det lättaste projektet

Jag gillar att göra mat. Men periodvis kan jag ha väldigt dålig fantasi och motivation när det kommer till att vet vad man ska göra. Jag har i flera år haft problem med magen och det beror främst på vad jag äter. Så motivationen att göra mat försvinner lätt när man ändå inte mår bra av att äta det man lagat. Innan jag flyttade till Kina hade jag noll inspiration för matlagning och jag kunde spendera hur mycket tid som helst i en matbutik och komma därifrån med ingredienser till knappt en middag (att komma på vad man skulle laga nästa dag var omöjligt, även om man visst att man skulle stå där i butiken igen nästa dag). Att flytta till Shanghai och upptäcka Sherpas var därför en fantastiskt befrielse. Plötsligt hade man hur många restauranger online att välja på och hemleverans för 15kr. 

Men nu efter ett år saknar jag matlagningen och hemlagad mat. (Lyxproblem, jag vet). Och jag mår ju också bättre när jag själv får laga maten och välja dom ingredienserna jag tål. Nu har jag dessutom köpt en kokbok som verkar mycket lovande! Inspirationen och motivationen att handla och göra mat börjar med andra ord äntligen komma tillbaka.

Men, här i Shanghai stöter man på ett nytt problem. Var hittar man dom ingredienserna man vill ha? En del saker finns i överflöd. Överallt finns små butiker med massor av billiga grönsaker och frukter (vad dom innehåller för kemikalier vill man dock inte tänka på). Och det finns en hel del importerade varor, så bara man har tålamod kan man hitta det mesta (fast man måste kolla noga på prislappen, annars kan det hända man köper en liten flaska olivolja för 182kr). Men så finns det också dom sakerna man inte har den blekaste aning om var man kan hitta (och det är det som är största problemet just nu). Laktosfritt till exempel. Mjölk är inga problem, men grädde och creme fraishe? Eller majsmjöl? Det finns garanterat. Nånstans. I denna "lilla" stad. Gäller bara att ha tålamod och leta, vilket jag absolut inte har tid eller lust med. Ni kan inte ana hur mycket jag saknar Ica Maxi i Liljeholmen just nu, att ha alla saker i en och samma butik och man vet vilket märke man brukar köpa. Här kan problemet också vara överflödet av produkter. Soja är ett exempel på detta. Jag vet vilken soja jag vill ha hemma, men går jag till Carrefour finns det två hyllor med olika sojaflaskor. Vilken ska man välja? Och allt står på kinesiska. Så det massiva överflödet av vissa produkter och avsaknaden av andra produkter gör matlagningen till ett rätt krävande projekt. Men så länge man har motivationen så brukar det mesta kunna gå att ordna!  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar