måndag 17 mars 2014

Helgen som gick: sushi, sichuan/chilishot, vårväder, tygmarknad och blommarknad

En summering av trevligheter som gjordes i helgen. 


Sant så sant. Lördagsmiddag på Sushi'O.


Sedan vidare till Magpie. Gillar deras söta muggar. Vi hade tänkt köpa några styckna, men det glömdes visst bort under kvällen...

 Vårt trevliga sällskap. Och klart man sitter utomhus när temperaturen tillåter det!!



Herrarna provade en sichuan&chillishot som J hade specialbeställt. Jag smuttade på den, och det var bland det starkaste jag druckit! Alltså inte starkt pga alkoholen, utan starkt pga chilin och främst sichuanpepparn. Tuggar man på sichuanpeppar blir det först en pirrande känsla i munnen och inte så trevlig diskmedelssmak, sedan kommer en domnande känsla. Det sägs att förr i tiden användes sichuapepparn som bedövningsmedel av tandläkare (skulle inte vilja testat det...) Och främsta användningssyftet är såklart i kinesisk matlagning. Hur som helst, när chili och sichuan har legat och dragit sej i ett par veckor blir resultatet en brännande och stickande känsla i munnen som inte är att leka med. Grabbarna såg lite möra ut efteråt. Efter det lilla smakprovet jag drack tog det ca 5 min innan den stickande känslan i munnen och på läpparna gav sej...


Och självklart serverades det i en dödskalleflaska.  


På söndag var det besök till tygmarknaden. Tyvärr var inte allt klar som jag beställt. Lite irriterande eftersom det var två veckor sedan jag gjorde beställningen (vilket är extremt länge, en kavaj kan sys på mindre än en vecka om det behövs). Ibland är det kanske inte bästa taktiken att bli tjenis med personalen, man blir bortprioriterad om dom vet att man inte kommer att skrika och skälla på dem... Men i detta land får man välja sina strider, och jag väljer att inte göra det med dom som ska sy kläder åt mej. Det får ta sin tid så länge det blir bra.

 Våren har kommit till Shanghai, förhoppningsvis för att stanna. I helgen har det varit nästan t-shirt väder! Såna här bilder har lagts upp på de flestas instagram här i Shanghai, och jag kan ju inte vara sämre jag heller!


Mycket konstraster i arkitekturen i denna stad.



 Promenad i kinesiska kvarter. Alltid lika fascinerad över dessa elledningar. Och fascinerad över människor som hänger blöta kläder på tork där.

Under söndag eftermiddag stod valet mellan att kolla F1 med ett gäng grabbar på en rökig bar eller åka med två kollegor till blommarknaden. Ja, ni kan ju gissa vad valet blev!

 Jag har sagt det tidigare, och jag säger det igen; jag har inte gröna fingrar. Men ett träd har jag aldrig testat. Dom kanske ska tåla min behandling?


 Så nu är vi med ett litet träd!

En av kollegorna köpte ett några storlekar större träd och fick tillförhandlat sej hemleverans både av trädet och sej själv. Vi tyckte det lät som en fantastiskt bra idé och förhandlade in även mej och vår andra kollega i hemleveransen. Så det är att tacka och ta emot! Slippa släpa på ett träd och bli hemkörd i bra bil för inte mycket pengar alls! Härligt när en del saker faktiskt går att lösas på ett så smidigt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar