söndag 27 april 2014

Söndagsnöjet: göra glutenfritt knäckebröd

Nu börjar lagret av det glutenfria knäckebrödet ta slut. Och att få tag på sånt bröd i denna stad är inte det lättaste. Jag hittade ett ställe som man kunde köpa på, men en limpa gick på 150kr. Nja. 

Min mamma har tidigare bakat eget knäckebröd och nu har jag äntligen kommit mej till skott och testat göra det själv. Jag hittade detta recept i Sofia Antonssons bok "Lugn mage med god mat": 


 Jag är inte alls bra på att baka, till och med kokosbollar misslyckades jag ju med för en tid sedan. Men, detta recept var perfekt för mej. Jag har ofta svårt att följa ett recept till punkt och pricka, och det krävs ju nästan vid bakning (eller att man vet vad man sysslar med). Men här kunde man ta lite vad man haver. Jag bytte ut majsmjölet till bovetemjöl och linfröna till nötter istället. Plus, det tog ca 7 minuter att göra, mesta tiden gick att hacka sönder nötterna... Så verkligen enkelt och smidigt recept!
Och det här blev resultatet:


Kanske ska ta fram sista getosten (eller mesost, vad man nu säger) ur frysen och lyxa till det på måndagsfrukosten! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar