lördag 10 maj 2014

En för j****g lördag eftermiddag

Vissa saker blir inte som man tänkt sej, och det får man erfara en del i detta land. Och även om vi bott här i över ett år, händer det fortfarande...

Efter en lugn lördag förmiddag (rensning i garderoben och kämpa sej igenom tvättberget) bestämde jag mej för att åka ut till Shanghai Outlet. Tyvärr kunde man inte se på kartan på Smartshanghai exakt var det låg, men hade försökt kolla gatunamnen (men googlemaps är inte riktigt att lita på). Så jag åkte iväg med metron till Hongqiao railwaystation som tar ca 30 min och tänkte ta en taxi därifrån. Bara det att när jag väl kommer till tågstationen, som är gigantiska i denna stad, tar det en stund innan man ens hittar taxikön. Och när man väl hittar den så inser man att den är 50 meter lång. Jag överdriver inte. När man inser att taxikön på både norra och södra sidan är lika långa blir man lite matt. Det man kan göra är att gå ut på gatan och hoppas på att ta en taxi innan den hinner åka och hämta upp någon i kön. Men, nästa problem, var är utgången på tågstation? Finns ingenstans, det enda som finns är bussar, parkeringshus, metron och dom oändliga taxiköerna. Jaha, men då åker jag tillbaka en metrostation till Hongqiao airport och tar taxi därifrån istället. Liten omväg att åka till tågstation... När jag väl åkt med metron tänkte jag, äh, jag tar promenad ut till vägen där outleten ligger på, det ser inte ut att vara så långt. Efter 15 min promenad är jag ute på den vägen. Bara det att hitta rätt korsning är lite halvsvårt. Men, äntligen kommer en taxi! Hoppar in, åker i väg och åker och åker och åker. Oron växer i magen, vart är vi på väg? Håller vi på att åka ända ut till Suzhou? Efter man susat fram längs en fyrfilig motorväg i en halv evighet (ca 30 min) inser jag att detta är ett stort misstag. Men vad ska jag göra, be chauffören vända om mitt på motorvägen? Oron i magen har växt sej till en ångestklump. Och, då äntligen börjar det uppenbara sej något som ser ut att vara ett köpcentrum!! Halleluja! Och visst, det fanns en del butiker, men inte riktigt något i min smak. Och efter den ångestfyllda taxiresan vill jag egentligen vara hem igen och var egentligen inte alls shoppingsugen. Jag gick i alla fall ett varv runt och kollar, jag har varit på jakt efter klassiska vita Converse skor och en större vandringsryggsäck. Men dåligt med dom varorna bland Gucci, Versace och Club Monaco butikerna. Efter 10 min gav jag upp och vände hemåt. Så inte värt resan dit.
 Men, efter det vände turen. 

- jag fick direkt en taxi, en bekväm sådan med både bilbälten och en nästan engelskspråkig chaufför

- fick Spider Solitaire att gå ut



- åkte till Zhongshan park och Cloud Nine gallerian där jag VET att det finns en Converse butik. Köper ett par Converse skor som jag har sökt både i Hong Kong och på det dumma outletet. (Denna Converse butik ligger bara en metrostation från vårt hem, förstå hur mycket tid och energi man sparat om man bara gått dit direkt. Lätt att vara efterklok)


- hittade en ryggsäck för 399! Nästan lite för bra pris bara, undrar hur det är med kvalitén? Men, har den som back-up plan!

- får ett mess av killen som det står att jag ska säga till när jag närmar mej så sätter han igång att göra mat. Ångestklumpen har bytts ut till hunger.

- jag kommer hem och redan i trapphuset doftar det av fajita. Världens underbaraste människa har gjort i ordning taco middag. 


- resten av kvällen är det Downton Abbey och soffan som gäller. Och macarons. Ahhhhh
 


Aldrig mera Shanghai Outlet!  Som tur åkte jag dit ensam, usch vad dåligt samvete jag skulle ha om jag hade släpat med någon kompis dit, eller ännu värre, gäster hemifrån. Nej, tur man gick på den niten själv...     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar