söndag 29 juni 2014

Lördag och söndag: middag, övervakningfilmer och en stor hummer limo på bakgården

Lördag kvällen tillbringades hos en kollega. Hon hade lagat fantastik god mat, allt som är hemlagat har en tendens att bli extra gott. Vi gjorde den klassiska midsommarmiddagen, det vill säga duka upp allt utomhus och precis när vi skulle börja äta börjar det regna. Hastigt och lustigt bar vi in alla saker. Och precis när vi skulle börja äta igen, så slutade det regna. Men vi höll oss inne iaf. Vi ville inte göra misstaget att flytta fram och tillbaka 4 gånger... 


Efter middagen åkte vi hem, trodde det skulle bli lugn kväll. Men, killen rusade mitt i allt in i lägenheten och av den korta konversationen vi hann med förstod jag: "VM", "dom väntar", "taxi", "SNUS". Efter det fortsatte jag min lugna kväll. Tills telefon ringer. Tydligen har en av killarna glömt sin väska i taxin. Jobbigt läge, för väskan innehöll bl.a. pass och kamera. Han är i kontakt med polisen, och dom behöver komma i kontakt med taxin dom åkte med. En bra sak med att bo i compound är att vi har säkerhetsvakter. Så, jag springer hastigt och lustigt ner (åker hiss alltså) och räcker över telefon till en förvånad vakt. Efter 5 min pratande visar vakten mej till deras säkerhetsrum. Jag känner mej som MacGyver och får spana på övervakningsfilmerna för kvällen i jakt på den rätta taxin. Som tur syntes registreringsskylten och väskan kommer till slut tillbaka till sin rätta ägare. Tyvärr tog min MacGyver känsla snabbt slut när vakten fick komma och "blippa" in mej för andra gången den kvällen, jag har ju lyckats slarva bort mitt passerkort i Mongoliet...    

 Gårdsvakterna fortsätter ha en intressant arbetsdag. På söndag morgon står dessa bilar parkerade på innergården. Tydligen vankas det bröllop! 
  

Och mycket riktigt. Mitt i allt börjar det smälla till ordentligt, och nyfikna som vi är, rusar vi ut på balkongen. Då är det brudparet som kommit ut. Det är tradition och betyder tur att ha smällare och fyrverkerier, och det verkar som att dom körde principen, ju högre det smäller desto mera tur. Sedan bars(?) bruden iväg till bilden. Vet inte om detta också är tradition eller skoproblem eller inte vill smutsa ner sej. Det såg inte särskilt glamouröst när hon hänge på en killes rygg... Iväg kom dom i alla fall och jag fortsatte min söndagsfrukost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar