söndag 24 augusti 2014

Helg i turistandets tecken

Vart har denna vecka försvunnit? Kändes som att arbetsveckan bara flög iväg och helgen gick i ännu snabbar tempo (fast den är inte riktigt slut än).

Denna helg har vi varit rätt aktiva i alla fall! Bra att ha gäster så man kommer ihåg att vara turist i sin egen stad också.


Lördagen blev det besök till M50 och tygmarknaden. Tyvärr var mitt inte klart ännu (eller det skulle ta 30 min till). Så det blev hemleverans istället. Och det blev visst en till beställning också. Väntar med spänning på att sakerna ska komma! 

Lördag kväll blev det ett besök till Kagen. Dom har renoverat om och menyn har också förnyats. Men pilgrimsmusslan är fortfarande favoriten.

Efter middagen bokstavligen rullade vi oss iväg till en hemmafest. Hälften av mina expatkollegor och respektiven var där och resten joinade upp till Arkham. Det var nämligen en kollegas kille som var DJn för kvällen. Och det ville ju ingen missa!

Det blev dock inte så sen kväll eftersom vi skulle upp någotsånär i god tid på söndagen. Så vi stängde inte stället som man brukar säga...


 Däremot "öppnade" vi H&M. Så tidigt var vi ute på söndag morgonen...


 Det blev frukost i Zhongshan park.


Detta är nog min favoritpark. Den är väldigt "lokal" så att säga. Det är många som umgås i parken, spelar mahjong, dansar, utövar qigong, flyger drake och så vidare. Den är väldigt stor och har till och med ett litet nöjesfält för dom små. Att den ligger bara en tunnelbanestation bort är ju heller inte negativt...

 Till och med löpbana fanns där om man känner för att springa. Det gjorde inte vi. Måste ha varit närmare 35 grader idag.


 Inte en kinesisk park utan en sjö. 


Efter parkhäng blev det propaganda museet. Väl värt ett besök! Det är inte stort, men väldigt intressant hur man framställde sitt land under andra halvan av 1900-talet. Och jag tror att killarna diskuterar handrörelser på affischen... 

 Ja, men tror ni dom vill vinna över?


Från museum till tempel. 

 Det blev ett besök på Jing An tempel


Fläktarna gick för fullt. Och det behövdes. Trött efter gårdagen och ännu tröttare efter en dag ute i värmen. Till sist stod man framför fläkten och försökte svalka sej. 

Sjukt fascinerad av klockan.
 
Kontraster. Munkar som hänger kläder på tork inne i templet och shopping-gallerier i bakgrunden. 

Turistandet slutade med en sen lunch på Sushi'O. Deras Philharmonica (eller vad den nu hette) är helt fantastiskt god! Och nu under kvällen kommer gästerna att gå på ERA akrobatikshow. Den kan jag också rekommendera. Den är riktigt bra, men kanske inte så bra att den är värd ett tredje besök... Gästerna får med andra ord åka dit själv och jag har nu bänkat mej i soffan. Och jag tror jag kommer stanna här resten av kvällen... 

Och ursäkta för dålig bildkvalité. Systemkameran har fått vila ett tag och IPhonen jobbat desto hårdare. Ska försöka få med mej systemkameran igen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar