måndag 25 augusti 2014

Mango

Jag älskar mango. Det tar mej tillbaka till tiden i Benin. Där var mangon nyplockade, gyllengula och saftiga. Inte som dom gröna mangona man har där hemma, dom som är så hårda att man knappt kan skära i. Och till min lycka har det varit mangosäsong ett bra tag nu, gissa om jag utnyttjat det? Tyvärr håller den på att ta slut, allt kan ju inte hålla i sej för evigt... 




Jag gillar ändå att man har mera säsongsbetonat utbud i frukstånden. Att äta frukt som skördats omogen och transporterats runt halva jorden är inte så bra. Nu vet jag inte var mangon eller annan frukt som säljs i denna stad har skördats. Men så pass god som mangon är, kan den inte ha transporterats så långt. Tyvärr kommer jag inte hinna uppleva en till jordgubbssäsong. Den är också magisk.

Frukt och grönt á la Kina- Avocado ladyn på Wulumuqi

Dock vill jag inte tänka på hur genmanipulerade och besprutade frukten är här. Det man inte vet lider man inte av försöker jag intala mej. Tvätta/skala frukt och grönt gör jag nogrrant i alla fall. Eftersom frukstånden är utomhus vid vägkanten vill man gärna skölja bort alla avgaser och damm. Och, ett par gånger har jag sett katter som klättrat omkring på frukten. Jag älskar katter, men vill helst inte ha deras avtryck på min frukt...

 Frukt och grönt á la Benin. 

Kan hända det dyker upp ett reseinlägg om Benin-resan jag gjorde under studietiden. Det är 8 år sedan jag var där, men har ännu så starka minnen därifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar