måndag 5 januari 2015

New Zealand - vecka 2

Och fortsättning följer!
Vecka två på nordön fortsätter:

Jag är ju som sagt väldigt fascinerad av berg, och enligt Lonely planet skulle Tongariro crossing vara en av världens bästa en-dags vandringar. Så självklart måste man ju gå den vandringen!

Och jag förstår och håller med Lonely Planet, vandringen var otroligt vacker även om det var molnigt och dålig sikt. Det är ju rätt häftigt att gå på en vulkan ändå!

Halvvägs genom vandringen dök det upp några små sjöar.
Och blommor och snö. Jag vet inte om det räknas, men jag tycker detta är close enough till att ha sett en glaciär..

Det var som sagt en vulkan vi vandrade på, så "molnen" till höger på bilden är ångor som kommer ur marken.
Det enda som saknades var Sagan om ringen bakgrundsmusiken. Men gick och nynnade den för mej själv, så det funkade rätt bra det med...

Under dessa två veckor åkte vi en hel del med bil, tror det blev närmare 2500km. Men med en sådan här omgivning blev det ändå aldrig långtråkigt.

Efter vandringen begav vi oss österut till Napier och vinprovning.

Det var riktigt gott, så två flaskor kom med hem.

Jag försöker smälta in i bakgrunden med mina kläder...

Napier var en charmig stad i Art Deco stil. Men, detta var ingen stadssemester så åkte vidare rätt snabbt...

Vi övernattade vid en free-camping och hittade detta vattenfall (Tangoio fall).

I mitten av andra veckan var planerna inte så strukturerade. Vi hade tänkt åka till Bay of Plenty, men det hade också hälften av alla nyzeeländare tänkt göra. Så vi började dra oss norrut och siktade in oss på en strand utanför Auckland. Detta ändrades också efter en stund när vi märkte hur liten och slingrig väg det var och hur långt vi ännu hade kvar. Så, vi styrde om planen igen, norrut mot Bay of Island. Vi skulle ändå spendera dom sista dagarna där så... Under dessa omkring-irrande dagar lyckades vi också köra under en allt för låg bro. Det gick inte så bra och det var lite svettigt innan vi insåg att det "bara" var ventilluckan i taket som gått sönder. Inte så stor skada med andra ord och efter lite akrobatkonster kunde vi fixa det med lite silvertejp. (Samma dag såg vi även en bilolycka som just hade skett, polisen hade inte kommit ännu men det fanns vanligt folk på plats som hade hjälpt till. Då kändes inte en söndrig taklucka så allvarlig längre). Så det blev nästan en liten dipp på resan där i mitten. Men efter att vi hittade ett väldigt härligt område (Wenderholm park) att bo i kändes allt lite bättre igen.

Älskar verkligen att ha närhet till vatten. Ändå har vi tendens att dra oss till högre höjder. Finns det en vandringsstig och ett berg/kulle/backe måste man ju liksom bestiga det.

Vi firade in det nya året i Wenderholm, det firades festligt med en flaska skumpa, stekt kött och läggdags ett par timmar innan tolvslaget.

Vårt boende! Lika bra att vänja sej vid lite mindre boyta när man ska snart flytta tillbaka till Stockholm och sin snäppet mindre lägenhet...

Uppe i Bay of Island var vädret fantastiskt och det blev en härlig avslutning på resan. Vi åkte med på en segeltur och trivdes.

Första gången jag sett "vilda" delfiner. Lite trist bara med alla båtar som jagade dom. Det fanns även en båt som erbjöd att simma med delfinerna. Så när en delfin var tillräckligt nära hörde man någon ropa "dive dive, they are over there, over there" och 10 pers hoppade i vattnet. Tog inte många sekunder innan delfinen hade flytt fältet...

Båten hette Phantom och ägdes av ett mysigt par. Dom tog bara 10 pers på turen, så det kändes inte för överbefolkat eller turistigt...

Och i Russel fick jag äntligen musslor. Gigantiska och goda!

Summa summarum var det en riktigt härlig semester. Och, måste tillbaka och utforska sydön också. Nångång i framtiden!!