söndag 17 januari 2016

Liljevalchs - Utopian bodies

Oj, det har blivit lite tyst på bloggen. Kan jag skylla på kylan? Fryser seriöst konstant nuförtiden (vilket gör en trött och därför ingen energi att blogga). Eller,  så kan jag också skylla på att jag bytt avdelning på jobbet och just nu går min hjärna på högvarv på jobbet och när man väl kommer hem går den i sparläge. Anywho, nu ska jag inte komma med allt för många undanflykter och komma till sak istället. Igår besökte jag Liljevalchs konsthall. Rekommenderar det starkt om du är i Stockholm och är intresserad av kläder och mode. Utställningen hette "Utopian Bodies- Fashion looks forward" och finns ännu fram till den 7 Februari. Utställningen bestod av 11 rum med olika teman. 

 Första rummet hade temat Hållbart mode, väldigt intressant och kanske det viktigaste rummet enligt mej? Dom röda plaggen är stickade med en sorts rundsticksmaskin (vilket jag ju bör kunna namnet på eftersom jag jobbet mycket med jersey och stickat...) som gör materialet i en tubform och stickar ihop hela plagget i ett, dvs inget spill.  


Jackan på bilden ovan och denna klänning är tillverkade av H&M för deras Consious kollektion, material i återvunnet eller naturvänligare material. 

Andra rummet handlade om förändring tror jag (minnet bra men kort). Tyckte denna kreation var skrämmande passande efter två år i det smoggiga Shanghai...  




Mode och teknik var kanske det mest spännande rummet. Här är en tröja som är kopplad till en tex. fotbollsspelare och gör att åskådaren som har tröjan upplever samma fysiska/känslomässiga upplevelser som fotbollsspelaren. Jag väntar med spänning tills dom lyckas ta fram kläder som anpassar sej efter temperaturen. Tänk vad härlig att inte behöva ha femtioelva lager på vintern, utan klädernas värme/isoleringsförmåga anpassas efter temperaturen runtomkring. Som sagt, jag fryser väldigt mycket nuförtiden även fast jag har tre lager stickade tröjor på mej...    



Minna Palmqvist utmanar vår uppfattning om den kvinnliga kroppen.  



Väldigt intressant utställning och ska du gå på den så ta dej tid! Tror vi var där 2,5h... Den var väldigt stor så i slutet orkade man inte riktigt ta in allt, kanske får jag gå dit igen... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar