söndag 31 januari 2016

Världens mat - Finland

Okej, då börjar vi matresan lite blygsamt med hemlandet! Kan ju inte gå helt fel då, eller hur? Men man blir ju lätt lite hemmablind, så googlade runt för att få lite inspiration. Och (älskar ju listor) hittade detta

Nummer ett på listan, bondost, har jag aldrig varit förtjust i. Även fast jag inte minns vad den smakar... Om jag ens har smakat det? Blev lite osäker nu...


Men jag ger mej på nr 2 vispgröt, nr 4 laxsoppa och nr 14 karelsk pirog! Jag har faktiskt aldrig gjort vispgröt eller piroger, så det är väl på tiden! Och laxsoppa har jag gjort, men inte riktigt denna variant. 


Karelska piroger (det jag personligen tänker först på när man säger "typisk finsk mat")

Fyllning:
- Risgrynsgröt (mjölk och risgryn)
- Ägg

Deg:
- 25gr jäst
- 2,5dl vatten
- 2msk olja
- 0,5dl fibrex
- 0,5msk fiberhusk
- 0,5tsk salt
- 4dl glutenfritt mjöl (jag blandade olika två sorter) 

Äggsmör (obligatoriskt)
- ett par ägg
- ca 50gr smör
- salt efter tycke och smak



Fyllning:
- Jag gjorde risgrynsgröt för två personer enligt paketets anvisningar. Lite mer än hälften av gröten blandade jag sedan med ett ägg och saltade lite grann. 

Deg:
- Smula jästen och blanda med ljummet vatten. Blanda fibrex och fiberhusk och låt det stå i 10 min 
- blanda sedan ner mjölet. Jag började med elvisp (tack för bröllopspresenten!) och sedan knådade jag resten för hand. Jag tog ungefär hälften av Lailasmjölmix (som är rätt billig för att var glutenfri, men består typ mest av stärkelse och en del konstiga ämnen vilket ju inte är så bra...) och resten av Urtekrams universalbakmix (som är ekologisk och innehåller inga konstiga ämnen eller stärkelse... Men lite dyrare). Låt sedan degen stå och jäsa i ca 1 timme
- efter jäsningen, knåda degen och dela upp den i mindre bitar. Kan vara bra med lite extra mjöl så det inte klibbar för mycket (glutenfritt har en tendens att göra det....) Jag gjorde 16 bitar, men beror på hur stora/små man vill ha dom. Jag ville ha dom rätt småa. 



- rulla dom mindre bitarna till små bollar och kavla sedan ut dom till en avlång form. 
- lägg en avlång klick med fyllning, måste vara någon centimeter från kanten. Man ska sedan "knipa" ihop kanterna och forma dem runt fyllningen. 



- sedan ska allt på en bakplåt (med bakplåtspapper) och in i mitten av ugnen på 250grader i ca 15 min. Man vill få en liten gyllenbrun färg på degen. 



Äggsmöret:
- inte så konstigt, smält smöret lite grann (om du inte var smart nog att ta fram det en stund innan så det hunnit bli så där lagom mjukt) och blanda med äggen och salta. Äggsmöret funkar bäst att användas när det är rumstemperatur. 

Laxsoppan:
- 600gr lax
- 8dl vatten
- 2 grönsaksbuljongtärningar
- purjolök (den gröna delen), eller lök om du har bättre mage än jag...
- 8 potatisar
- lite broccoli efter behag
- lite kryddpeppar, salt och peppar
- 4dl matlagningsgrädde
- ca 50gr smör

- Börja med att fräsa purjolöken i lite smör. 
- fyll sedan på med vatten, buljongen, potatisarna (som har skalats och skärts till mindre bitar), broccoli och låt koka i ca 10 min
- skär laxen i små bitar och lägg till dem, låt koka ytterligare 10 min
- häll sedan i matlagningsgrädden, smöret och kryddorna och koka några minuter. (Vill man ha en liten smalare variant så minska smöret och halvera grädden och fyll på med vatten istället... Men jag kör på "det är kallt ute och behöver lite extra underhudsfett för att klara kylan")



Vispgröt:
- 1 liter vatten
- 2dl majsgryn (istället för mannagryn som innehåller gluten)
- 4dl lingon
- 1dl-ish socker

-Koka upp vatten och blanda i majsgrynen, koka det i 10-15 min. Det klumpar lätt så vispa/rör under tiden! Nångång där under tiden så blandade jag även med lingonen och lite senare sockret.
- Efter att det svalnat vispade jag gröten i ca 10 min. 



Tadaa, dagens middag! Blev löjligt nöjd över pirogerna. Alltså mer nöjd över att jag lyckats göra dom! Och dom smakade riktigt bra också! Fisksoppan blev riktigt bra den med, men vad hade man förväntat sej med 50gr smör och 4 dl matgrädde? 



Efterrätten var det blandade känslor om. Jag tyckte det smakade helt okej, kanske mest pga nostalgiska känslor. Min man försökte kväva ett "oj herreg..." och att inte kräkas/spotta ut det. Tror inte han var så förtjust i det... Så nu har jag ungefär en liter vispgröt att äta dom närmsta dagarna! Och tips, det smakar riktigt bra när man blandar det med lite turkisk yoghurt och blåbär och hallon!   

 Så det var gårdagens middag och inledning på en jorden-runt-resa! 

Och bara för att få skryta lite mer om mina köksbragder, passade ju även på att göra lite glutenfritt bröd igår:



Det blev riktigt gott! Dock använde jag Sempers grova mjölmix. Brödet blev väääldigt grovt och mörkt. Så grov att min mage gör lite uppror bara av att jag ser på brödet. Som tur gillade min man brödet, så han hjälper till att äta...  

4 kommentarer:

  1. Min mamma lagar så god vispgröt, men det var en evighet sen jag åt det sist..! Karelska piroger har vi alltid köpt färdiga från butiken, lat som man är... ;) Jag kan egentligen knappt laga nån finländsk mat alls (eller har inte provat), brukar bli mera internationell mat när jag ska kocka.. :) Lite synd förstås, men kanske jag blir nostalgisk i framtiden och börjar laga traditionellt finländskt senare i livet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite mera vanligt med vispgröt när man var liten :) Det är nog samma här, det blir en liten blandning när man gör mat vanligtvis. Det är väl oftast till julen eller andra högtider man mitt i allt blir lite extra traditionell :)

      Radera