lördag 30 januari 2016

Matlagning från hela världen

Jag har hittat en ny blogg och blivit djupt inspirerad! 

Här hittar du bloggen: Global Table Adventure

Varför berörde denna blogg mej så mycket? Dels handlar det om att upptäcka världen och dels handlar det om mat. Jag har reseabstinens just nu och jag har idétorka när det gäller mat. Lösningen? Välj ett land och laga maten därifrån! Två flugor i en smäll alltså. Dessutom gillar jag bloggarens tanke, hon vill visa världen till sin familj men man behöver inte alltid resa långt (eller överhuvudtaget) för att göra det. 

Jag hakar på idén! Hur kommer mitt upplägg att vara? Jo, jag kommer försöka tillägna en måltid till ett land och dela det här på bloggen som ett söndagsinlägg. Kommer det att bli helt genuina maträtter från varje land? Nej, tyvärr har jag en lång lista med ingredienser jag inte riktigt kan äta, så recepten kommer att anpassas därefter. Kommer det att bli stereotypiska rätter och kliché varning? Säkert, men vad gör det! Vi får börja så och sen avancera till mera speciella rätter. Kommer jag att göra mat från varje land i världen? Ja gärna, meeen troligtvis kommer inte alla länder att hinnas med... Och kommer det att bli fel ibland? Ja, högst troligtvis, men huvudsaken att man blir mätt och att det smakar gott! 

Först ut är hemlandet Finland! Säkrast att börja på hemmaplan... Här får ni en liten smakprov, men resten av den finska måltiden får ni se imorgon!







2 kommentarer:

  1. Kul id'e! Synd att vi bor så långt ifrån varandra! Annars sku jag säkert dyka upp vaje helg för att provsmaka. Fast jag bott snart 35 år i Finland måste jag erkänna att jag aldrig ätit hemlagade karleska piråger. Ska bli spännande att höra vad du tycker om dem jämfört med butiksvarianten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, min första reaktion "men du är ju 31??". Min andra reaktion "nej, just ja, det är ju jag som blir snart 31. Oj". Inte helt vant mej med min ålder ännu... alltså dom karleska pirogerna blev riktigt bra! "Skalet" blev mycket mera knaprigt och gott än vad dom i butik brukar vara! Sen tror jag att vanliga vete/rågmjölspriroger är lättare att baka än glutenfria... Så rekommenderar absolut att du testar! Rätt kul och barnvänligt också ;) Och he e bara ti koma hit på en söndasmiddag!

      Radera