tisdag 10 maj 2016

Min souvenirlista

Oj vad det blev tyst på bloggen. Det blev lite panik på jobbet följt av lite ledighet hemma i Finland. Ska snart kolla igenom bilderna och ladda upp! Finns inget tråkigare än att ladda över bilderna från kamera till datorn, varför kan inte detta ske automatiskt...

Men tills dess tänkte jag inspireras av Linneas lista på souvenirer! Här kommer min version:

En souvenir som...

1. ... var gratis
Den första var den svåraste att hitta på. Det är sällan jag plockar med mej saker hem från stranden/skogen/berget. Så jag får vara så cheesy och säga: inspiration. Under dom flesta resorna brukar jag bli väldigt inspirerad att göra något eller ta tag i när jag kommer hem. Dom flesta gångerna handlar det om att träna, så efter varje resa brukar det bli ett uppsving i träningen. 



2. ...jag ångrar att jag köpte
Jag köper sällan saker när vi är på resa, så blir inte så många felköp då heller. Kläder brukar jag hålla mej ifrån att köpa, speciellt under solsemestern. Det man passade i och gillade när man var solbränd, lättklädd på stranden och i semesterstämning brukar oftast inte funka så bra när man kommer hem till Stockholm... 

3. ...jag kan ha på mej
Räknas alla otaliga souvenirer från tygmarknaden? Isf är det en heel del... 



4. ...ligger mej extra varmt om hjärtat
Ett halsband jag köpte när jag var på praktik i Benin. Symboliserar väldigt mycket den resan för mej. 

5. ...jag har haft mycket användning av
Det följde med en hel dej souvenirer från Kina, både stora och små. Tintin tavlan och drakstatyerna är jag extra förtjusta i. Och den lilla byrån(?) också. Jag "använder" dom kanske inte varje dag, men dom står i vardagsrummet, så som inredning är dom högst använda! 




6. ... är en riktigt "klassiker"
Ölglas från Carlsberg i Köpenhamn. Vi började med en halvdussin, och har ett eller två glas kvar. Dom har en tendens att trilla i golvet... 



7. ...jag brukar komma hem med minst en av när jag reser
Är väldigt dålig på att slänga saker, så brukar komma hem med en del informationsbroschyrer eller biljetter från olika sevärdheter... 

8. ...jag var tvungen att köpa
Egentligen var det inte jag som köpte dessa kinesiska katter. Min man hade lagt in sitt veto för att köpa en, har tycker dom vinkande katterna är fula. Jag tycker dom är så pass fula att dom blir snygga. Så jag nämnde detta lite strategiskt till mina kollegor, och voilá, så fick jag ett par katter till avskedspresent. Kan man inte göra det själv får man se till att delegera! 




9. ...jag ätit upp
Från många av våra resor har jag fått inspiration till matlagning, och försöker regelbundet göra ett inlägg om det på "världens mat" här på bloggen. Senaste veckorna har det kanske inte gått så jättebra dock... 

10. ...jag är stolt över
No pain, no gain. Även fast det inte är dom vackraste souvenirerna så är jag stolt över mina ärr. Alltså inte att jag lyckats få ärr av att surfa, utan att jag åkte iväg ensam på en resa till Bali för att lära mej surfa. Och fick en ny souvenirer på smalbenet efter Portugal... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar