söndag 29 maj 2016

Världens mat - Kina

Efter resan till Shanghai blev jag ju extra sugen på att laga kinesisk mat, speciellt dumplings! Eftersom jag undviker gluten är det inte ofta jag kan äta dumplings, men en sort kan jag äta: Crystal skin shrimp dumpling, Har Gow eller Dim Sum Shrimp dumpling. Kärt barn har många namn. 

Jag använde det här receptet. Och största utmaningen? Hitta vetestärkelse. Trodde inte det skulle vara så svårt! Har suttit och kollat runt på ett antal flashback trådar och sökt på dom flesta matbutikers hemsidor. Har även gått till olika asiatiska butiker och gick idag runt på Skärholmen i kanske 2 timmar och kollade runt i alla butiker. Fanns ingenstans. Suck. Till slut tog jag en bakmix jag hade där hemma, den var till största del vetestärkelse. Och det funkade väl helt okej. Med andra ord var det ett antal timmar bortkastade på att letande. Jaja, nu ska vi inte vara bittra...

 Jag har faktiskt gjort dessa dumplings tidigare på en matlagningskurs i Shanghai. Men fick ändå youtuba hur man skulle göra för att få ihop dom... 

Och blev rätt nöjd med resultatet. Dvs innan ångkokningen... 

 Hade inte riktigt rätt utrustning för detta... 

 Mina prydnadsångkokare fick rycka in, men rymdes bara tre åt gången... 

Problemet efter ångkokningen vara att dom ville fastna i allt. Dom ville inte komma loss från silen eller bakplåtspapperet och sedan ville dom inte lossna från pinnarna. Kanske berodde det på vetestärkelsemixen? Det ska ju egentligen inte vara en blandning... Men, söndriga eller ej (4st klarade sej hela till tallriken) så var dom riktigt goda!! Detta ska jag definitivt göra igen. Men kanske inte när jag har middagsgäster som väntar på mat...  

Och som vanligt när ja gjort något husligt är köket totalkaos. Det här med att städa undan medans man jobbar har inte riktigt satt sej ännu... 

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat i alla fall. Bättre lycka nästa gång. Huvudsaken att de var goda:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så länge man inte ska bjuda på rätten spelar det inte så stor roll hur den ser ut... Får göra nto försök när jag hittat vetestärkelse...

      Radera