måndag 6 juni 2016

Yoga

Jag har tränat yoga från och till dom senaste åren. I början var det mest en fysisk träning för mej, kunde till och med lyssna på en podcast medans jag yogade hemma. Men senaste tiden har det blivit mer och mer mental träning också. Och på gårdagens träning inledde instruktören med att berätta att hon hade träffat en väninna som hade börjat träna yoga. Och att väninnan hade lite samma inställning som jag i början, man ville träna fysiskt och inte så mycket andning eller fokusering hit och dit... Detta hade gjort yogainstruktören lite fundersam, vad är då poängen med att träna yoga? Därför rekommenderade hon att vi alla under passet också skulle ge den mentala träningen en chans och verkligen fokusera på nuet, andningen och inte lyssna på tankarna på allt annat som lätt dyker upp. 

Och jag gick verkligen in för det. Resultatet? En sån otrolig träningsvärk i armar och ben att jag har lite svårt att röra mej. Slutsats? Att fokusera på andningen, mental träning och att vara närvarande gav bättre resultat även för den fysiska träningen. Jag blir bara mer och mer såld på yoga för varje gång! (Dock är jag fortfarande inte såld på all yoga, dom mera fysiskt krävande passen som Ashtanga och Bikram är favoriterna. Yin yoga som är mera meditativ och stretch, tänk fem positioner under en timme, är inte riktigt min grej. Ännu. Men man vet ju aldrig.)





Instagram är perfekt inspirationskälla. Kanske detta ska bli semestermålet nästa gång? Måste bara få mannen att böja yoga också... 

3 kommentarer:

  1. Bodybalance är veckans höjdpukt för mig och nu fick jat t.o.m. med yngsta syrran på ett pass! Kanske vi alla blir bitna 😊. Jag är inte så bekant med de olika yogaformerna, men håller med om att man styr mycket själv över effetken av sitt träningspass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, det var bra gjort att få med henne :) Är det LesMills bodybalance? Isf kör vi säkert samma pass till och med!

      Radera