lördag 17 september 2016

Ett stopp i Järpen...

Både på vägen till och från Storlien blev det ett stopp i Järpen. Är det månne härifrån min släkt härstammar? Men att stavningen förändrats med tiden och på vägen mot Finland? Who knows. Jag trivdes väldigt bra i Järpen, men inte bara för att namnet liknade mitt efternamn, utan...


... för att Lundhags hade en fabriksbutik där! 

Vi håller på att bli ett tuulipuku par! Egentligen betyder tuulipuku vinddräkt på finska, och med det begreppet menas (i alla fall i min värld) ett par (oftast snäppet äldre) som klär sej i matchande vinddräkter. Tänk gärna i 80-tals stuk och färger. Detta fenomen är rätt känt i Finland, har inte sett så mycket av det i Sverige ännu. Eller vad säger ni? Känner ni igen detta? 

Vi har nu tagit första steget att bli ett tuulipuku par. I Järpen köpte vi båda vandringsbyxor från Lundhags. Till mitt försvar är dom inte är helt identiska. Hans är svarta och beige (fattar inte varför vandringsbyxor envisas med att ha kontrastfärger på förstärkningsdelarna som oftast är vid knäna eller på baken) och mina är två nyanser av beige (okej, man har troligtvis kontrastfärger eftersom det är otroligt svårt att färgmatcha två olika sorters tyger. Men i alla fall). 

Jag vet inte om jag är helt bekväm med detta. Det jag gillar är ändå att jag äntligen börjat lägga pengar på kvalitetskläder. Hittills i mitt liv har jag inte "investerat" så mycket klädesväg. Men när det kommer till sportkläder och skor, där upplever jag att kvalité gör väldigt stor skillnad. En riktigt bra lättvikts dunjacka, dessa vandringsbyxor, någon vinterjacka, kashmir/ull tröjor och vinterskor är det jag klassar som investeringskläder i min garderob. Detta kanske är ett tecken på att jag håller på att bli äldre, komma ifrån slit-och-släng och tänka mera fåtaliga men bra investeringar. (Har dessutom tydligen börjat investera i gråa hårstrån, lite halvt ofrivilligt och enbart ett fåtal, men ändå... ) Eller så har detta tankesätt inget alls med ålder att göra, kanske bara är en lat shoppare som inte orkar gå till butiker lika ofta längre...

Så medans jag har investeringstänket när det gäller kläder, tänkte jag passa på att rensa garderoben i helgen, lägga ut saker på Tradera och slänga resten (dvs ge till H&M som sorterar, ger vidare till second-hand butik eller återvinner plaggen, hur bra är inte det??) Mitt nästa investeringsprojekt är en riktigt bra sport-BH. Varför? Jo, för att jag har lyckats slarva bort min favorit. Fattar inte hur det gick till... Är inte alls bitter. 

Jag tror förresten jag har kommit underfund med hur man kontrollerar vädret. Så fort jag har en jag-ska-stanna-inne-hela-dagen-och-fixa-i-lägenheten så är det strålande sol och blå himmel. Typiskt. Jag är inte alls bitter över det heller. 

Men, nog svamlat och funderat, dags att börja rensa! Och sugen på att köpa mina saker? Kolla på Tradera, mitt användarnamn är Malena_H 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar