onsdag 19 oktober 2016

Baksmälla efter en resa...

Efter att ha varit på en riktigt skön och härlig resa kan jag ha svårt att komma in i gamla rutiner igen. Känns som att man har en baksmälla efter resan. Tex. 

- är så trött. Borde ju vara utvilad efter en veckas vila, men att komma tillbaka och stiga upp kl 6 nu när det dessutom är mörkt därute går ju sådär. Eller jag kommer mej upp, men har grus i ögonen resten av dagen... 

- saknar att läsa. Vilket ju inte är så svårt att åtgärda, men soffan och serier är mera lättkonsumerat med tanke på förra punkten. 

- känslan att man måste iväg någonstans igen. Jag älskar att vara hemma och speciellt att komma hem igen, don't get me wrong. Men det är lite trevligare att komma hem när man vet att kan har en ny resa inbokad inom snar framtid. Just nu har jag ett par flygbiljetter inbokade, tur-och-retur till Vasa i mars. Inte så mycket tröst till rese-abstinenskänslan som smått börjar göra sej påmind (dock bra för familje-abstinen...) Eller det är inte egentligen  rese-abstinens jag känner just nu, det är mera rädsla att vi inte kommer att resa igen. Någonsin. Att vi nu kommer stanna hemma för all framtid. Kanske lite väl dramatiskt, men funderar på att boka in en resa bara för säkerhetens skull liksom... 

- Förutom tröttheten har denna resa en annan fysisk baksmälla. Grekland håller på att lämna min kropp. Bokstavligen. Min hud håller på att rymma (tycker flagna låter sådär...) Ni kan ju tänka er hur mina svarta tighta jeans såg ut efter en dag. För att måla er en bild. Tänk er dom där glasgloberna med vinterlandskap inuti, dom som snöar när man skakar dom. Ungefär så såg det ut när jag tog av mej byxorna. Alternativt en grov mjällattack. Ber om ursäkt till känsliga läsare... Tror jag skulle behöva ta ett bak i bodylotion. 

- man börjar fundera och ifrågasätta vad man egentligen håller på med här i livet. Jag skulle ju allra helst vilja läsa uppföljaren till den där boken jag läste i solstolen. Men istället har jag valt ett liv med jobb åtta timmar om dagen. Var det så smart? Är det verkligen det jag ska göra? (Jag är lite dramatisk nu igen, jag gillar verkligen och ibland till och med älskar mitt jobb, så ska egentligen inte klaga. Men om jag fick välja mellan att stanna hemma imorgon och läsa boken eller stiga upp kl 6 och cykla i kylan till jobbet så skulle valet inte vara så svårt...) 

- bloggen får också lida efter en resa. Först har jag massa härliga bilder att dela och nya platser att skiva om. Det kan bli ganska många och bild-fyllda inlägg. Sedan har jag total blogg-torka och gör någon lista med allmänt svammel i brist på annat. Knappt så jag själv orkar korrekturläsa inlägget... (Stavar helt förfärligt för tillfället, så måste alltid dubbelkolla stavningen. Av någon anledning har jag börjat bland på o-å och e-ä. Mina modersmålskunskaper kanske också fått sej en baksmälla...)   

Och eftersom jag inte har någon fin bild att bjuda på (orkar inte ta fram systemkameran) så får Grekland bjuda på en:

Första gången jag såg ett granatäppelträd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar