söndag 23 april 2017

Irland - Killarney och Kenmare

Efter en halvbra start på resan började det vända. Från Adare tog vi sikte sydväst och med målet Kenmare. På vägen åkte vi förbi Killarney Nationalpark och passade på att ta en promenad (kan inte kalla det vandring, inga vandringskläder eller skor på, och man kan ju liksom inte vara "på vandring" i jeans. Eller?) 




Vackert var det! Det jag inte riktigt lyckades fånga på bild var alla djur som fanns, massvis med kor och får överallt! Och nån häst också! 









Gravidnotering: Det som är (för mej iaf) det jobbiga med att promenera när man börjar få en mage är att den känns tung och den trycker neråt. Och ibland riktigt mycket, och speciellt tryck mot blåsan, såklart. Att promenera och känna sej konstant kissnödig är ju en sisådär känsla. När det tryckte som mest blev det bättre när jag lutade mej framåt lite grann (ändra tyngdes riktning helt enkelt) och vila lite. När jag senare berättade detta för sjuksköterskan (eller är dom också barnmorskor?) på ultraljudet så sade hon att det kan vara sammandragningar, man burkar tydligen kunna få dom halvvägs in. Fick man lära sej nått nytt! 



När vi körde vidare söderut åkte vi en bit längs Ring of Kerry. Jag hade gärna åkt hela den sträckan, men det var närmare 200km, och vi var inte så sugna att sitta i bil så pass länge... Men i dessa områden började det bli riktigt vackert, så skulle jag planerat om resrutten och skulle det definitivt varit mer i dessa områden! 

En del av rutten körde vi som sagt, här är utsiktsplatsen vid Ladies view! 

Ännu längre sydväst fanns nr 2 på min "detta vill jag verkligen se" lista, nämligen Skelling Island. Här filmades slutscenen in i Star Wars: The Force Awakens. Såg riktigt häftigt ut. Men, tyvärr kunde man inte åka till själva ön så tidigt på våren, utan bara åka på båtturer runt ön. Och då kände vi, njaa, får man inte gå i land så får det va. Så tyvärr föll denna punkt bort redan innan resan började, men tror det hade varit en upplevelse! 

Vi övernattade i Kenmare, en riktigt mysig by/stad! Lagom stor, centrum bestod av tre vägar som bildade en triangel och tog ca 10 min att promenera runt. Och så många fina hus och trädgårdar. Bilden ovan var utsikten från vårt rum. 

Vi hade egentligen bokat ett rum med separata sängar, vilken jag var lite glad över för det betyder varsitt täcke. Jag älskar min man, men jag förstår inte hur folk kan välja att dela täcke?? (Och vi är båda på samma sida när det kommer till detta, ingen vill väl bli väckt på natten genom att få täcker dragit ifrån sej?) "Tyvärr" fick vi en dubbelsäng med ett täcke. Men, dessa fönster och utsikt vägde lätt upp för det. 

B&B's trädgård var ju också rätt härlig, så här skulle man ha det! På vår balkong står det två blomkrukor med varsin död blomma i. Varit där i ca 1,5 år nu. Kanske dags att piffa upp balkongen till sommarn.





Och alltså alla dessa stenmurar och växtlighet! Så vackert!



En sak vi båda reagerade på var trafiken. Vi körde med GPS, och den visade alltid igenom centrum av varje liten stad och by. Varför? Och det verkar som att irländare är väldigt bilkära människor, för det var otroligt många bilar som körde i dom små små städerna. Vid flera tillfällen fick vi sitta i bilköer dessutom. Alltså dom gick ju framåt i sakta mak, men att det ska finnas bilköer in till en liten stad är ju lite märkligt? Ja, kanske glömde att säga det, men vi hade ju hyrt bil. Eller det var kanske ganska uppenbart? Synd nog kostade det rätt mycket för två personer att köra (försäkringarna gäller ju enbart för en förare, ska den gälla två personer får man betala extra. Kan vara bra att fråga om ni hyr bil!!) så mannen fick offra sej och vara chaufför hela resan. Inte avundsjuk, hade inte velat köra på vänster sida på dom slingriga små bergvägarna när det kommer en mötande buss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar