fredag 2 februari 2018

En magisk natt och morgon

Jag ser ett ljus i tunneln! Jag vågar inte ropa hej ännu, men jag tar det ändå som ett tecken att vi är på rätt väg. 

Det magiska nr 1:
Nova somnade 19.30 igår efter ca 35 min. Och som jag skrev tidigare, jag behövde inte "göra" så mycket. Hon vaknade till ett par gånger under natten, eller kanske inte riktigt vaknade, men började gnälla och var orolig. Men hon somnade om direkt när jag lade handen på magen eller gav henne giraffen (en napp som är fast i ett gosedjur). Hon vaknade rätt tidigt, redan kl 6.15 och låg och jollrade för sej själv. Efter en halvtimme blev hon väldigt otålig och vi gjorde morgon och tände lampan. Vill egentligen inte ta upp henne innan kl 7, men det fick bli ett undantag för denna gång, jag gissar hon var rätt hungrig. För hör och häpna, hon ammade inte en enda gång under natten!!! Jag är förbluffad. 

Det magiska nr2: 
Eftersom hon vaknade tidigt, började hon bli trött igen redan innan kl 8 nu på morgonen. Jag lade ner henne i vagnen, gav henne snuttekaninen och giraffen, sjöng vaggvisa ett par gånger och sedan gick jag därifrån. Ett par gånger gick jag tillbaka när hon gnällde högljutt och rättade till nappen. Men efter 15 min från att jag lagt ner henne hade hon somnat. Dvs hon hade somnat (nästan) av sej själv. 

Jag är i chock. 

Det spelar ingen roll att jag inte kunde sova så bra under natten, för den här nattens och morgonens framsteg kommer jag att leva länge på!! Jag fick ändå närmare 6 timmar totalt uppdelade på ett par perioder, så det är ändå godkänt om man jämför med tidigare nätter...

Men som sagt, vågar inte ropa hej ännu. Jag är rätt säker på att hon kommer vilja fortsätta nattamma och det kommer garanterat att protesteras högljutt vid läggningar framöver. Men just nu är detta största segern hittills!!! Senaste veckornas kämpande, läsande om barns sömn och ändring av rutiner börjar ge utdelning! Kanske, peppar peppar, ta i trä, vågar som sagt inte ropa hej ännu....   


Denna dam har förresten fått sina första två tänder (kanske redan sagt det??) När gick hon och blev så stor? Var är pausknappen?  

4 kommentarer:

  1. Låter som om mamma är lika glad som du, Nova. Fortsätt så lilla gullunge !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror mamma är MYCKET gladare än Nova 😄

      Radera
  2. Men vilken stor tjej på bilden! Vi skypar i helgn så får hon visa sina nya gaddar ��! Bra jobbat med sovningen! Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vi göra!! Tack!! Känns skönt att det går åt rätt håll !!

      Radera