måndag 13 januari 2014

Söndag till söndag, en veckas träning

Äntligen är träningsrutinerna igång igen! Och som vanligt när jag kommer igång med träningen blir det massa träning i början vilket leder till att man automatiskt tar det lite lugnare sedan för man har sådan träningsvärk. Kanske inte helt den bästa taktiken. Men jag får så mycket energi och härligt adrenalin och allt va man kan tänkas få när jag väl kommer igång med träningen att det är svårt att sluta. 

Så här såg veckan ut:

Söndag: 60 min på löpbandet och 7,5km. Farten varierade mellan snabb gång till lättare jogging.   
Måndag: nada
Tisdag: Sprang intervaller i 45 min, 6km totalt 
Onsdag: 30 min yoga på morgonen. Gissa om det är skönt/jobbigt att väcka kroppen med yoga övningar
Torsdag: nada igen
Fredag: 45 min i gymmet innan jobbet. Orsakade det värsta träningsvärken. Och det lustiga är att jag alltid får mest träningsvärk i benen. Jag tycker ändå jag har lite muskler i benen, så dom borde inte reagera så kraftigt. Däremot har jag typ inga armmuskler, så jag tycker jag borde få mera träningsvärk där istället? Kanske jag har för lite armmuskler så jag inte ens kan få träningsvärk där....
Lördag: Yoga 1h på gymmet. 
Söndag: 10km på 1h 10 min. Har ni sett Bridget Jones dagbok? Minns ni scenen då hon kör för fullt på spiningscykeln och sedan faller i golvet när hon stiger av? Ungefär så kände jag mej när jag steg av löparbandet... Jag är med andra ord inte riktigt i samma form som när jag sprang Midnattsloppen för något år sedan på 55 min (skulle ha klarat det på 50 min om det inte vore för dom där jobbiga backarna). Och vill inte ens tänka på hur mycket sämre formen är sedan gymnasietiden när man tävlade aktivt, det var tider det...

Och denna vecka börjades starkt med vila. Eller ja, vila var det väl inte direkt. Mera en låång dag på jobbet och ingen träning. Men imorgon ska träningsväska med igen!  

2 kommentarer:

  1. Ser ut att vara ett omväxlande träningsprogram. Risken är ju att man tar i för hårt i början och tröttnar sedan. Viktigt att känna att kroppen återhämtar sig mellan varven. Lycka till och kör på !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, om jag tränar ofta försöker jag variera mej så mycket som möjligt. Annars tror jag inte kroppen skulle må så bra eftersom jag är rätt ovan just nu...

      Radera