söndag 8 februari 2015

Hakkasan

 Det var ett tag sedan jag lade upp matbilder (tycker jag iaf...) Nu blir det ändring på det! Igår kväll var vi på Hakkasan, en finare restaurang vid the Bund. Jag har länge velat gå dit efter att en vän berättade om det, och nu gjorde vi slag i saken.

 Alltid lika fint att se The Pearl Tower.

Och så till maten. Man njöt lika mycket med ögonen som med munnen. Och denna drink (Virgin Hakka med bl.a. litchi, kokos och passionsfrukt) , fantastiskt god! Och jag är inte ens en drinkperson... 

Dim Sum'en var som små konstverk. Alltså kolla på pumpadumplingen som föreställer en pumpa!! Tyvärr smakade jag ingen, allt innehåller vete... Men bara baserat på utseendet och bordsgrannarnas reaktioner var dom fantastiska! 

Huvudrätten missade jag att fota, men det var bl.a. torsk i champagnesås (bara en sådan sak) och räkor i currysås. Så gott!! Men, när efterrätten kom på bordet var det kodakmoment igen! Jag beställde en vanilj pannacotta, och hur läckert är det inte med saker som ryker på detta sätt? Och denna smakade ljuvligt, svartvinbärssorbet på toppen och sylt i botten.

 Måste även ta en bild av grannens efterrätt. Chokladkulan var hel från början, och när servitören hällde varm chokladsås smälte chokladen och man såg att kulan var även fylld med godsaker. Jag älskar ställen som verkligen tänker på allt, upplägget, stämningen/inredningen/musiken i restaurangen, utseende på maten och när det sedan är något som aktivt "händer" med maten är ju jag totalt såld. Jag vet inte om det var kocken eller själva restaurangen som har en Michelin-stjärna (hur det nu funkar), och jag förstår varför! Kan verkligen rekommendera detta ställe! Men, prislappen är ju därefter (även om jag trodde slutnotan skulle bli värre)... Så passar bäst när man vill fira något eller kanske har gäster. Eller som jag, en månad kvar i Shanghai och har inte provat stället ännu och vill klä upp sej en lördag.

Glada gänget!! Och tack för bilden, jag "lånar" den av dej T ;)
Det är detta jag kommer att sakna allra mest med Shanghai. Alltså inte att äta på fancy restauranger (det har inte blivit så ofta faktiskt...) utan själva umgänget. Såna fantastiska personer man har träffat här och det är dom som satt guldkant på tillvaron (även om min efterrätt också gjorde det bokstavligen, den hade guld på chokladen). Jag tycker inte om att säga hej-då, vill gärna smita ut bakvägen. Så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna säga hej-då till alla fina människor man träffat här. Som tur kommer dom flesta att nångång flytta tillbaka till Stockholmskontoret, så det är inte hej-då för all framtid. (Plus, jag tror att jag har en ny Shanghairesa inplanerad till vår/sommarn med mitt nya arbetsteam. Underlättar saker rätt mycket...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar