tisdag 9 januari 2018

Jul nr 2 - Smedsby edition

Efter julfirandet i Härnösand tog jag flyget över till Vasa (eller ja, via Stockholm då...) Vanligtvis när jag är på besök stannar jag kanske en långhelg eller max en vecka. Nu skulle vi (jag och Nova alltså) stanna i nästan tre veckor! Väldigt skönt att inte behöva "stressa in" allt på några få dagar. Nu hade vi gått om tid. Trodde jag, i slutändan hann vi ändå inte med allt vad vi velat pga att förkylningen stal några dagar... Men det mesta hann vi med, och bäst av allt, man hann "bara vara" med familjen också, för det hinner man så sällan. 

Sötaste tomten. 


Mycket god mat blev det såklart. Pappa och jag åt vår traditionsenliga jullunch, denna gång på Seglis. Riktigt gott! 


Första gången jag kunde vara med på lussefirandet! Vad säger ni, kanske dags att läsa på lite om systemkamerans funktioner så man får snäppet skarpare bilder?  


Sushi är ju ett måste. Tror det blev 96 bitar på sex personer. Bara fyra bitar blev över. 


Och inte ett besök utan en kräftskiva. Denna gång trissade vi upp det med två humrar dessutom. Det var ju ändå uppesittarkvällen!



Traditionsenlig pyntning av granen dagen före julafton. 



Familjen samlad på julaftonsmorgon. 


Smått skeptisk tomte. 





Maten på julafton var även den traditionsenlig: lutfisk, gravad lax, prinskorv, köttbullar, morotslåda och såklart julskinkan!


Och självfallet kom tomten. Dom lite äldre barnen var mycket exalterade. Vår dotter? Hon sov igenom HELA tomtebesöket. Bättre lycka nästa år. Men julklappar fick hon såklart ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar